تاریخچه ی حزب

حزب همبستگی دانش آموختگان ایران در سال ۱۳۷۶ و پس از انتخابات دوم خرداد مصادف با هفتمین دوره ریاست جمهوری تأسیس شد. موسسان حزب اعضای ستاد دانشجویی سیدمحمد خاتمی در جنوب غرب تهران بودند که برای  حمایت از انتخاب حماسی مردم در دوم خرداد  در صدد انسجام بخشیدن به فعالیت اعضای ستاد رئیس جمهور منتخب برآمدند. این تشکل در ابتدا با عنوان دانشجویان پیرو خط امام تقاضای مجوز نمود لکن با این عنوان موافقت نشد و در نهایت با  نام  ” کانون همبستگی دانشجویان و فارغ التحصیلان” در سال ۱۳۷۸ موفق به اخذ پروانه فعالیت از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گردید.

این تشکل پس از اخذ مجوز در کلیه فعالیت های سیاسی و همچنین انتخابات مختلف در کنار جبهه دوم خرداد و اصلاح طلبان قرار گرفت و با صدور بیانیه های مختلف در مورد اتفاقات عرصه سیاسی کشور اقدام به موضع گیری کرد ولی بنا به دلایل مختلف موفق به بسط فعالیت های تشکیلاتی خود تا برگزاری کنگره خویش نگردید . در خصوص یکی از این دلایل می توان گفت با اینکه مسئول رسیدگی به پرونده این تشکل در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مرحوم موحدی ساوجی نماینده وقت مجلس شورای اسلامی بود که به ریزبینی و وسواس در بررسیهای قانونی معروف بود مع الاسف اساسنامه کانون با ایرادات فراوانی به تصویب رسید که این موضوع از عوامل اصلی عدم برگزاری کنگره در طول سال های فعالیت خود بود. هرچند این موضوع خللی در روند فعالیت آن ایجاد نکرد ولی در نهایت با اصلاح اغلب بندهای اساسنامه در سال ۱۳۹۳ و مطابقت آن با فرمت جدید اساسنامه احزاب منطبق بر قانون احزاب فعلی ، کنگره حزب تشکیل گردید و با حضور نماینده وزارت کشور و تصویب کنگره نام تشکل به ” حزب همبستگی دانش آموختگان ایران” تغییر یافت.

دومین کنگره سراسری حزب در تاریخ ۱۰ آذرماه سال ۱۳۹۶ در محل کانون توحید با حضور فعالان سیاسی و اعضای حزب از سراسر کشور برگزار شد . از سخنرانان افتتاحیه این کنگره می توان به آقایان حسین کمالی(رئیس خانه احزاب ایران و دبیرکل حزب اسلامی کار)، دکتر محسن رهامی استاد حقوق دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح طلب، الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، دکتر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری و نماینده مردم تهران در مجلس دهم و دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اشاره نمود.

دستور کار کنگره دوم انجام اصلاحاتی در اساسنامه حزب از جمله انتخاب نام “هدا” به عنوان اسم مخفف، افزودن دفتر سیاسی به اساسنامه و افزایش اعضای شورای مرکزی به ۲۱ نفر اشاره نمود.همچنین انتخابات شورای مرکزی، دبیرکل و بازرسان حزب نیز انجام شد و  اعضای ارشد حزب برای دو سال آتی انتخاب شدند.

دبیرکلی این حزب در طول سال های متمادی و هم اکنون بر عهده احمد شریف از موسسین این حزب با سابقه فعالیت بیش از ۲۵ سال کار سیاسی می باشد.

حزب همبستگی دانش آموختگان ایران  از اعضای اولیه خانه احزاب ایران  بوده و در دوره پنجم و ششم(دوره جاری) دبیرکل حزب، عضو شورای مرکزی این تشکل صنفی با بیش از ۱۸۷ عضو می باشد. احمد شریف در دوره پنجم خانه احزاب علاوه بر عضویت شورای مرکزی ریاست کمیته مطالعات و تحقیقات و در دوره ششم نیز ریاست کمیته اطلاع رسانی در سال اول ، در سال دوم ریاست کمیته امور بین الملل  و هم اکنون عضو هیأت رئیسه خانه احزاب ایران می باشد.

حزب همبستگی دانش آموختگان ایران عضو شورای مرکزی جبهه اصلاح طلبان و ریاست کمیته سیاسی و سخنگویی این جبهه را برعهده داشته است . همچنین پس از انتخابات سال ۱۳۹۲ برای حمایت از مواضع دولت تدبیر و امید اقدام به تشکیل جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی در کنار تعدادی از احزاب اصلاح طلب و اعتدال گرا نمود که در این جبهه نیز ریاست شورای مرکزی، سخنگویی و ریاست ستاد انتخابات کشوری این تشکل نیز برعهده دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران بود. فعالیت این جبهه پس از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به پایان رسید.

حزب همبستگی دانش آموختگان ایران پس از برگزاری کنگره اول طی نامه ای تقاضای عضویت در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را نمود که پس از گذشت قریب ۳۰ ماه با عضویت این حزب در ۱۵ بهمن سال ۹۶ موافقت بعمل آمد و در این تاریخ به همراه احزاب اتحاد ملت ایران اسلامی، ندای ایرانیان و حزب آزادی به عضویت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درآمد.

هم اکنون حزب همبستگی دانش آموختگان ایران به عنوان یکی از احزاب موسس «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان» محسوب می شود و عضو رسمی این نهاد تصمیم سازی جریان اصلاحات می باشد. دبیرکل حزب به نمایندگی از آن در جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان شرکت می کند.