رضا دوستی ایرانی **

به منظور ایجاد رفرم و تغییر در سیاست ها و برنامه های کشور ، آگاهی بخشی به جامعه ، ضرورتی اجتناب ناپذیر است

چاپ خبر
شناسه خبر: 1289
تاریخ انتشار: 02 می 202022:00
از آنجا که توسعه سیاسی کشور منوط به فعالیت احزاب و جریان های سیاسی است ،حاکمیت باید به استناد اصل ۲۶ قانون اساسی، زمینه فعالیت گسترده احزاب و جریان های سیاسی کشور را فراهم نماید.
به منظور ایجاد رفرم و تغییر در سیاست ها و برنامه های کشور ، آگاهی بخشی به جامعه ، ضرورتی اجتناب ناپذیر است

? به تاسی از آیه ۱۱ سوره رعد که خداوند می فرمایند ؛ «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» ، حال هیچ جمع و گروهی تغییر نخواهد یافت مگر اینکه مردم آن جوامع خواهان تغییر و رفرم باشند ، در این راستا مهم ترین نکته به عنوان شرط لازم این است که مردم از وضع موجود و فعلی خود آگاهانه رضایت نداشته باشند و الا استارت تغییر و اصلاح امورشان هرگز کلید نخواهد خورد ، و شرط کافی این است که نسبت به وضع مطلوب و ایده آل شناخت یافته و دستیابی به وضع مطلوب را به عنوان هدف در افق برنامه اصلاحی خود قرار داده باشند و الا تحول خواهی بدون مطالعه و آگاهی، جامعه را دچار انحطاط ، انحراف و هزینه خواهد نمود، فلذا برای دستیابی به وضع ایده آل و در شان ، عقلا و اندیشمندان جامعه باید در فاز اول، پیرامون وضع موجود و مطلوب برنامه ها و سیاست های اجتماع ، بدون حب و بغض و جانبداری و تعصب، مطالعاتی عمیق ، همه جانبه و علمی داشته باشند و در صورتی که خرد جمعی علم قطعی بر رفرم و تغییر حاصل نمود ، نتایج مطالعات اش را به عموم مردم انتقال داده و به هر نحو از انحاء در بین مردم تسهیل گری و روشنگری صورت گیرد ، چرا که مقدمه تغییر و اصلاح امور ، سنجش و آماده سازی افکار و تنویر اذهان عمومی است .

? اما موضوعاتی که باید در برنامه مطالعاتی خواص و نخبگان جامعه قرار گرفته و نتایجش در اجتماع فراگیر شود ، چیست ؟ !
۱. مطالعه پیرامون تاریخ، اعم از تاریخ ایران باستان ، معاصر و تاریخ اسلام

۲. مطالعه پیرامون قوانین و مقررات کشور اعم از قانون اساسی و سایر مقررات موضوعه
،
مردمی که تاریخ ایران باستان ، تاریخ اسلام ، تاریخ عمومی و تاریخ معاصر ایران را مطالعه و درک کرده باشند ،از تاریخ عبرت گرفته و در اتخاذ تصمیم ها و انتخاب رویکردها دچار اشتباه ، تردید ، تزلزل و انحراف نخواهند شد و از طرفی وقتی بر قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه کشور اطلاع و اشراف نسبی داشته باشند ،ضعف و قوت های قانون را به عنوان فصل الخطاب در کلیه امور درک خواهند کرد و در تغییر و اصلاح امور عقلایی عمل خواهند نمود .

? بنابراین برای رسیدن به ضرورت تغییر و رفرم اساسی در جامعه، چند نکته اساسی باید سرلوحه برنامه های کشور قرار گیرد ؛

۱. از آنجا که توسعه سیاسی کشور منوط به فعالیت احزاب و جریان های سیاسی است ،حاکمیت باید به استناد اصل ۲۶ قانون اساسی، زمینه فعالیت گسترده احزاب و جریان های سیاسی کشور را فراهم نماید ، به طوری که مرامنامه و اساسنامه احزاب در مرئی و منظر عموم مردم قرار گرفته و احزاب در سراسر کشور دارای رسانه و دفاتر نمایندگی باشند و در جهت گیری های شان تامین منافع عمومی کشور لحاظ گردد .

۲.حاکمیت باید برای دستیابی به تکثر ، به استناد اصل ۱۷۵ قانون اساسی ، زمینه فعالیت گسترده و آزاد رسانه های ارتباط جمعی اعم از صدا و سیما ، روزنامه ها و…. را فراهم نماید به نحوی که رسانه در مقام عمل ملی بوده و روزنامه ، رنگین نامه نباشد و احاد مردم بتوانند به مدد رسانه های ارتباط جمعی به آگاهی و رشد سیاسی رسیده وآگاهانه ، متحد و با برنامه در جهت تامین منافع عمومی فعالیت نمایند .

۳. احزاب و جریان های سیاسی کشور، در اجرای قانون ” نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی مصوب ۱۳۹۴/۱۱/۴” در جهت تنویر اذهان عمومی و تسهیل گری ، در راستای آشتی مردم با علم سیاست و آشنایی آنان با حقوق شهروندی شان ، علمی و کارشناسی گام برداشته و آنان را با تاریخ و مقررات کشور آشنا نمایند به نحوی که ضعف و قوت های واقعی گذشته و حال کشور بدون تعصب و ملاحظات به راحتی برای مردم قابل درک باشد و از طرفی با معرفی مقررات حاکم ،خلا ءها ، کاستی ها و دور و تسلسل های قوانین و مقررات مملکت را درک کنند .

۴. اهل قلم و منبر با حفظ حرمت و شان جایگاه فرزانه قلم و منابر، به استناد اصل ۲۴ قانون اساسی در جهت آشنایی مردم با حقوق شهروندی و مسلم شان ، بدور از هر گونه خرافه گرایی و ابتذال ، علمی و کارشناسی قلم فرسایی و اظهار نظر نمایند .

 

** سرپرست حزب همبستگی دانش آموختگان ایران در استان چهارمحال و بختیاری
برچسب ها:

دیدگاه خود را ارسال کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند.