عضو شورای شهر تهران در دفتر دفتر حزب هدا گفت:

مطالبات مردم باید از کف محلات به مسئولین منتقل شود.

چاپ خبر
شناسه خبر: 636
تاریخ انتشار: 11 جولای 201911:39
در آستانه برگزاری انتخابات شورایاری های محلات شهر تهران، نشست «نقش شورایاری‌ها در توسعه پایدار شهر تهران» با حضور دکتر مجید فراهانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در دفتر حزب همبستگی دانش آموختگان ایران «هدا» برگزار شد.
مطالبات مردم باید از کف محلات به مسئولین منتقل شود.

در ابتدای جلسه احمد شریف دبیر کل حزب هدا با ذکر تاریخچه‌ای از برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینه مدیریت شهری در حزب هدا بر نقش احزاب در برگزاری چنین جلساتی تاکید کرد. وی سپس از تمامی علاقمندان به مقوله مدیریت شهری دعوت کرد تا در برگزاری پر بار چنین جلساتی اهتمام ویژه داشته باشند.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در نشست «نقش شورایاری‌ها در توسعه پایدار شهری» گفت: طبق اصل هفتم قانون اساسی شورای شهر، بخش، شهرستان، روستا و محل از ارکان تصمیم‌گیری و اداره کشور هستند. به همین لحاظ ابتدا اصولا می‌بایست شورای محلات شکل می‌گرفت و پس از آن شورای مناطق و سپس شهر و بعد در مراتب بعدی شورای استان و شورایعالی استانها از دل آن بیرون می آمد

در هنگامه احیای اصل شوراها، دولت اما این مهم را از میانه هرم آن شکل داد و ابتدا انتخابات شورای شهر را در سراسر کشور برگزار کرد. شورای شهر اول تهران سریعاً متوجه این خلاء شد و در سال هفتاد و نه اولین انتخابات شورای محلات در محله جوانمرد قصاب برگزار شد و پس از آن به ترتیب شورای محلات به رقم کنونی رسید.
نهاد شورایاری دارای چندین کارویژه مهم است. کارویژه اول آن پرسشگری است. نهاد شورایاری می‌بایست مطالبات مردم را به متولیان اداره امور مردم منتقل کنند. کارکرد دوم شورایاری نظارت بر عملکرد مسئولین در مناطق و نواحی شهر است. اگر این نظارت دچار خدشه گردد، سالمترین مدیران نیز در معرض خطر انحراف قرار می‌گیرند. به یقین ۲۱ عضو شورا هیچ‌گاه قادر نخواهند بود بر عملکرد شهرداری در تمامی مناطق و محلات نظارت کنند، اما شورایاری با حضور در محلات می‌تواند این نقیصه را برطرف کند. سومین کارکرد مهم شورایاری نیاز سنجی در محلات و انتقال این نیازها به بدنه شهرداری است.
یکی از انتقادات بنده به شورای شهر چهارم نیز همین است که چرا گزارشات و مطالبات شورایاران در صحن شورای شهر قطع شد؟ و چرا هیئت رییسه شورای شهر و همچنین ستاد شورایاری ارتباط شورایاران با شورای شهر را قطع کرده است؟ دانش و مطالبات مردم در مدیریت شهری باید از کف محلات به سمت بالا بیاید. این ارتباط ارگانیک باید مجدداً برقرار گردد.

کارکرد چهارم شورایاری این است که امکان دسترسی به اطلاعات و مستندات مدیریت شهری را برای شورای شهر فراهم می کند. شورایاران بسیاری از مسائل را حتی می‌توانند به همه مقامات کشور ارجاع دهند. یکی دیگر از کارکردهای شورایاری می‌تواند برقراری ارتباط بین ذینفعان مدیریت شهری و تقدیر از زحمات دست‌اندرکاران و یا نقد عملکردها باشد. به طور کلی باید گفت که شورایار باید در درون خود رعایت انصاف را داشته باشد و همانطور که در کاستی‌ها انتقاد می‌کند در امور قابل تقدیر نیز زبان تشکر از این ذینفعان را داشته باشد.

مهم است که کسانی در شورایاری کاندید شوند که عصاره فضایل مردم باشند. گاه ما در میان این نهاد نیز مشاهده کردیم که افرادی ورود کردند تا از ارتباطات این نهاد جهت منافع اقتصادی بهره‌برداری کنند. بنابراین باید به دقت از این نهاد مراقبت کرد. یکی از کارهای خوب شورای شهر پنجم تشکیل کارگروه‌های تخصصی بود. این امر منجر به اداره تخصصی شهر می‌شود. دیگر کاری که در شورای شهر پنجم پی‌گیری شد این بود که شهرداران مناطق و نواحی موظف شدند نظر مشورتی شورایاران را در تصمیمات خود اخذ کنند. کار مهم دیگر شورای شهر پنجم در پیوست مهم توسعه محلات در برنامه سوم پنجساله توسعه شهر تهران است. در این پیوست مهم شهرداری موظف شده است نهاد توسعه محلات را با کمک شورایاران ایجاد کند.

مجید فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد دلایل کاهش مشارکت در انتخابات شورایاری اشاره کرد که: تنها چند روز به برگزاری انتخابات شورایاری باقی مانده و ما هنوز شور انتخاباتی را در شهر نمی‌بینیم. ما حتی در برخی از محلات با زحمت به حد نصاب رسیدیم. تا کنون ۱۲۳۰۰ نفر کاندید شورایاری شده‌اند. هرچند این آمار بد نیست اما نمی‌توان انتظار مشارکت بالا را در انتخابات شورایاری داشت. یک دلیل این امر این است که شورایاران یا نتوانستند اقداماتی در خور در محلاتشان داشته باشند و یا نتوانستند این اقدامات را برای مردم تشریح کنند. دلیل دیگر یاس و ناامیدی کلی در جامعه به صندوق‌های آرا است. مردم تصور می‌کنند که می‌توانند با قهر خود از مسئولین انتقام بگیرند که البته این کار درست نیست. دلیل دیگر نیز این است که در بین متولیان امر حتی در شورای شهر خودمان اهمیت لازم به شورایاران داده نشد.

علی سلیمانی عضو شورای مرکزی حزب همبستگی دانش آموختگان ایران (هدا) نیز در مورد تجربیات خود از شورایاری گفت: نهاد شورایاری منشاء خدمات بسیار گسترده‌ای در شهر تهران است. بسیاری از امکانات محلی مانند زمین‌ها و سالن‌های ورزشی، امکاناتی که در سرای محلات محقق شده است، تصحیح و روکش آسفالت و جداول و معابر، ایستگاه‌ها و خطوط حمل و نقل عمومی، بازارهای تره‌بار، پارک‌های محلی و بسیاری دیگر از امکانات زیست شهری با همراهی و همگامی شورایاران در محلات ایجاد شده است.

وی افزود متاسفانه ما شاهد برخی موضوعات هستیم که حقوق شورایاری را تهدید می‌کند. به طور مثال دبیرخانه شورای شهر تهران در مقطعی نامه‌های شورایاران را به بهانه وجود رابطی به نام ستاد شورایاری، برای اعضای شورا ارسال نمی‌کرد، درحالی‌که برای شماره کردن نامه شهروندان هیچ ممانعتی نداشت. از سویی دیگر ما شاهدیم تمامی شهرداران مناطق موظفند روزهای دوشنبه برای تمامی شهروندان مناطق جلسات ملاقات عمومی داشته باشند، اما در برخی از مناطق پس از گذشت هجده ماه از زعامت شهردار، تنها دو جلسه با شورایاران داشته است. این چنین مواردی نشان می‌دهد که نهاد شورایاری در برخی موارد حتی از حقوق عادی شهروندی خود نیز محروم است. در این دوره از شورای شهر نیز تنها این گزارشات صحن شورا نبود که حذف شد، بلکه جلسات ماهیانه شهرداران مناطق، بازدیدهای دوره‌ای شهرداران مناطق در محلات، موضوع نظارت شورایاران بر پیمان‌کاران از طریق حق امضای صورت وضعیت فاکتورهای پیمانی، تصویب اعتبارات سالیانه محلات توسط شورایاران و برخی دیگر از وظایف و مسئولیت‌های شورایاران دیگر پی‌گیری نشده و مسکوت ماند.

برچسب ها:

دیدگاه خود را ارسال کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند.